تعمیر تانکر هوایی

تعمیر تانکر هوایی یکی از چالش‌برانگیزترین تعمیرات در بین تانکرها است. دلیل این امر آن است که مخزن تانکر هوایی، که به کپسول نیز معروف است، در ارتفاع بالا قرار دارد و در بسیاری از موارد نیاز به تعمیرات خود مخزن، شیرآلات و لوازم مربوط به آن است. از این رو، تعمیرات باید در ارتفاع انجام شوند. یکی از چالش‌های اصلی تعمیر تانکر هوایی، جابجایی لوازم سنگین مانند قطعات، تجهیزات جوشکاری و سایر ابزارهای مورد نیاز به ارتفاع است و همچنین کار در این ارتفاع‌ها نیازمند مهارت ویژه‌ای می‌باشد.

همانطور که اشاره شد، در اغلب موارد تعمیر تانکر، تعمیرات مربوط به مخزن و شیرآلاتی که در ارتفاع قرار دارند، هست؛ در حالیکه پایه‌ها معمولاً مقاوم‌ترین قسمت تانکر هوایی هستند و آخرین قسمت‌هایی هستند که نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. پایه‌های تانکر هوایی اغلب زمانی دچار خرابی می‌شوند که عمر زیادی از تانکر گذشته باشد. در این شرایط، قسمت‌های مختلف تانکر نیز اغلب فرسوده شده و در این شرایط نیاز به تعویض کامل تانکر است. همچنین در صورتی که مخزن به طور کامل پوسیده باشد، نیاز به تعویض کامل مخزن است؛ در این صورت انتهای مخزن و محل اتصال آن به پایه‌ها بریده شده و به پایین انتقال داده می شود؛ سپس مخزن جدید تولید و به اندازه مخزن قبلی نصب می‌شود. لازم به ذکر است که مخزن قدیمی اگر فلزی یا پلاستیکی باشد، ارزشمند است و می توان آن را  به عنوان ضایعات به فروش رساند.

چالش اصلی در فرآیند تعمیر تانکر هوایی، جابجایی لوازم سنگین به بالای تانکر است. این کار با استفاده از جرثقیل‌های ماشینی دارای سبد انجام می‌شود. تعمیرکار نمی‌تواند به راحتی روی مخزن مستقر شده و کار تعمیر را انجام دهد؛ از این رو در تمام مراحل تعمیر، تعمیرکار باید در داخل سبد جرثقیل که به نزدیکی مخزن آورده شده است، کار را انجام دهد یا اینکه داخل مخزن شده و تعمیرات را انجام دهد. در صورتی که تعمیرات نیاز به جوشکاری داشته باشد، از دستگاه جوش برق الکترود استفاده می‌شود. برای این کار نیاز به تامین برق است که با استفاده از سیم های سیار بلند از طریق برق شهری  یا ژنراتور، برق مورد نیاز تامین می شود.

اما سریع‌ترین قسمت‌هایی که در مخازن فلزی ممکن است خراب شوند، کف زیرین مخزن است. دلیل این امر آن است که تمام فشار بار و مهمترین قسمت‌هایی که تحت تأثیر اکسیداسیون قرار دارند، در این بخش قرار دارد. بدنه مخزن دیرتر از کف مخزن خراب و اکسیده می شود. اگر کف مخزن خراب شود و سایر قسمت‌های آن سالم باشند، کف تعویض می‌شود. در این صورت، از داخل تانکر وارد شده و قسمتی از کف که فرسوده یا اکسیده شده است، بریده می‌شود و سپس ورق فلزی مناسب به قسمت بریده‌شده جوش داده می‌شود. اگر نیاز به تعویض کل کف مخزن باشد، کف مخزن به صورت کامل بریده شده و تعویض کامل کف انجام می‌شود. اگر در کنار کف، بدنه نیز آسیب دیده و پوسیده باشد، تعمیر مخزن به صرفه نیست و در این صورت، باید کل مخزن تعویض گردد. در صورتی که فقط بخشی از بدنه آسیب دیده باشد، تنها همان قسمت تعمیر می‌شود.

در کل، اگر نیاز به تعویض مخزن نباشد، نیازی به پایین آوردن آن نیست و همه موارد تعمیرات در محل نصب مخزن قابل انجام است. تنها در صورتی که مخزن نیاز به تعویض داشته باشد، آن را از محل خود پایین می‌آورند.

یکی دیگر از ایرادات رایج در تانکرهای هوایی، تعویض لوله‌های ورودی و خروجی است. این لوله‌ها مستعد پوسیدگی هستند زیرا به طور مداوم در معرض شرایط محیطی و آب قرار دارند. لوله‌های آسیب‌دیده مخازن معمولاً تعویض می‌شوند. در مخازن با ظرفیت کمتر از ۲۰۰ هزار لیتر، لوله‌های ورودی معمولاً ۲ و ۳ اینچی و لوله‌های خروجی ۳ و ۴ اینچ هستند. در مخازن بالای ۲۰۰ هزار لیتر که برای تأمین آب شهری استفاده می‌شوند، لوله‌های خروجی معمولاً ۵ اینچی در نظر گرفته می‌شود.

تانکرهای هوایی نیز از لحاظ رنگ‌آمیزی نیاز به توجه دارند. هرچند سال یک بار، بسته به شرایط محیطی مانند رطوبت، گرما و گرد و غبار، این تانکرها باید رنگ آمیزی شوند. چرا که سطح بیرونی تانکر به طور مداوم در معرض شرایط محیطی مانند آب و نور خورشید قرار دارد و ممکن است دچار آسیب شود.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است